KaWaN-kaWaN

Tuesday, June 26, 2012

4
Komen

Jom melawat perak ♥







Berkenaan dengan entry hari ney aku nak memperkenalkan serba sedikit tentang Negeri Perak. Seperti yang kita tahu, tahun ney merupakan Tahun Melawat Perak 2012. Warga warga Bpian diwajibkan menjoinkan diri dalam segmen Jom Melawat Perak dan aku pun sahut cabaran itu. yeeaahh ! 

Okeyh, aku nak cerita sikit tentang nama Negeri Perak. Perak ertinya perak dalam bahasa Melayu. Kalaw dalam bahase omputeh Silver. Nama ini berasal paling mungkin dari warna keperakan timah. Pada sekitar tahun 1890an, Perak, dengan deposit terkaya aluvium timah di dunia adalah salah satu permata di mahkota Empayar British. Bagaimanapun, ada yang mengatakan nama berasal dari "sedikit ikan di dalam air" yang bergemerlapan seperti perak. Honorifik Arab Negeri Darul Ridzuan, Land of Grace.

Haaa, unikkan name Negeri Perak, tapi tempat tempat di Negeri Perak lagi unik. Banyak tempat kita boleh pergi untuk melancong, mengrehatkan minda, mencari ilham, jalan jalan cari makan dan banyak lagi.
Tapi untuk entry kali ney, aku nak promotekan Gua Tempurung. Ade ape dengan Gua Tempurung yee ? Jum kita terjah !





Anda akan kagum dengan lima kubah gergasi dengan siling menyerupai Tempurong (tempurung kelapa) yang membentuk gua, dan memberikan namanya Gua Tempurong. Sistem gua membentang kira-kira 1.5km dan dipercayai telah melindungi masyarakat prasejarah sejak 8000 SM.



Merangkak, ditengah-tengah dan juga menurunkan diri anda ke dalam celah cari mustahil seperti anda pergi jauh ke bawah untuk membongkar rahsia gua batu kapur yang terbesar di Semenanjung Malaysia. 





Satu dalam air sungai yang dipanggil Sungai Gua Tempurong berjalan kira-kira 1.6 km melalui gua yang anda boleh menikmati beberapa aktiviti spelunking. Mutlak persiaran yang menarik untuk mencabar dan orang-orang yang tidak keberatan untuk tangan mereka yang kotor kerana mereka memulakan keseronokan penerokaan gua.




Memilih beberapa daripada pelancongan berpandu untuk disesuaikan dengan keutamaan individu dan tahap kecergasan. Lawatan pendek menyediakan maklumat asas gua dan sesuai untuk mereka yang tidak mahu untuk mendapatkan kemas dan mempunyai masa yang sedikit mahal. Sebuah laluan pejalan kaki dan platform menawarkan kemudahan dan keselamatan pelawat.

Untuk aktiviti dalam gua, ia ade banyak pilihan. Ikut para pelancong nak yang macam mane.

Pelancongan Pilihan:

Golden Flowstone Tour : lawatan yang mudah dan menarik kira-kira 40 minit. Satu perjalanan membentuk pintu masuk ke Flowstone keemasan (Platform 2) dan belakang. 
Yuran masuk : Dewasa - RM6.00 
                       kanak-kanak (di bawah 12 tahun) - RM2.50.

Top Of The World : Perjalanan yang agak berat untuk kira-kira 1 jam 45 minit dari pintu masuk ke Top Cavern The World (platform 5) dan kembali. 
Yuran masuk : Dewasa - RM9.00 
                       Kanak-kanak (di bawah 12 tahun) - RM4.50.

Top Of The World & Pengembaraan Sungai Pendek : Satu jam 2 dan 30 lawatan minit Top Of The World (platform 5) dan kembali melalui sungai bawah tanah.
 Yuran masuk : Dewasa - RM11.00
                        Kanak-kanak (di bawah 12 tahun) - RM 6.50

Grand Tour : Perjalanan catwalk lengkap dari pintu masuk dengan penuh panjang pengembaraan sungai bawah tanah. Ia adalah lawatan yang sangat mencabar dan berat, dan mengambil masa kira-kira 3 jam dan 30 minit. 
Yuran masuk : Dewasa - RM22.00 
                       Kanak-kanak - RM11.00

Dan di sini, saya pernah memasuki Gua Tempurung under Politeknik Ungku Omar. Saye ambil package Top Of The World & Pengembaraan Sungai Pendek. Ia sangat menarik dan sangat menguji fizikal dan minda kita. Sangat menarik bukan. Bukan senang untuk kita nak menjelajah memasuki Gua ney. Ia boleh menjadi satu pengalaman dan memori yang indah buat anda semua dan diri saye juga. Aktiviti ney sangat menyeronokkan dan dalam masa yang same, kita dapat tahu serba sedikit tentang Gua Tempurung. Ape yang di tunggu lagi ? Moh ler kita ke sane :)

p/s : Maafkan saye jika terguna perkataan aku untuk orang yang lebih dewasa ^^. 

Terima Kasih kerana sudi meluangkan mase untuk membace entry ini

4 comments:

Nyamuk Terbang said...

kiter pnh lawat zoo taiping ja...hihi..eh jom join bloglist kiter

AL AZRUL said...

sya org Perak, tpi blum lgi hbis tour stu Perak ni..
karnival visit Perak mmg d buat d stiap daerah d Perak, utk promo..
btw, d paragrph pertma awk tersilpa mgkin, Negeri, tapi jadi Negara Perak..

.:♥ Kisah Cinta Si Budak Katak ♥:. said...

@Nyamuk Terbangheee, lame dah tak pi zoo taiping ^^ jejom :D

.:♥ Kisah Cinta Si Budak Katak ♥:. said...

@AL AZRUL saye belajar jeh dekat perak ^^ eyh, yekeh ? heee. maseh sebab bagi tahu :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT ini adalah Hak milik mr.katak !