KaWaN-kaWaN

Wednesday, June 20, 2012

2
Komen

Kesilapan wanita ketika menutup aurat







Okeyh, hari ney nak cerita serba sedikit pasal aurat. adik adik sekalian mesti dah tahukan aurat perempuan tahap mane yang kene tutup ? tak tahu ? aiiipp, ney mesti time uztazah ajar kome semua tidur kan ! heee. Bagi yang dah tahu pasal aurat seorang perempuan ney bagus lah. Kene lah sentiase menutup aurat yee cik adik, cik akak dan juga cik abang. Bukan perempuan jeh yang kene tutup aurat tahu. ^^

Okeyh bagi yang dah tahu tapi pura pura tak tahu tuh, jangan cenggitu. Tak bek. nanty ALLAH marah. Tak susah mane pun nak menutup aurat ney. Bukan kome kene pergi berperang, bukan kome kene pergi bekerja, bukan kome kene pergi menjawab exam. .ALLAH hanya suruh kite tutup aurat jeh. Tak susah mane pun kan.  tak perlu menunjukkan segala kecantikan kite ney. Kene lah simpan simpan sikit. Baru mahai dak. 



"Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." Riwayat Ahmad, Abu Daud, An Nasaii dan Ibn Majah. 

"Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." Riwayat Bukhari dan Muslim.

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (al-Ahzab:59)


Nasihat saya untuk kaum hawa dan juga untuk diri saya sendiri, jagalah aurat kita. Aurat kita umpama maruah kita. Boleh kalaw kita semua ney nak berfesyen. takde sape pun nak menghalang. Tapi biarlah berfesyen tuh menutup aurat kita, bukan dengan membuka aurat kita. Pakai tudung tapi tidak menutup aurat sama sekali tak berguna. 
- Renungan kita bersama -



Terima Kasih kerana sudi meluangkan mase untuk membace entry ini

2 comments:

Incik Pepel said...

saya pakai tudung saji...bole tak? kui3

.:♥ Kisah Cinta Si Budak Katak ♥:. said...

@Mohammad Haziq pun boleehhh. janji awak tutup aurat. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT ini adalah Hak milik mr.katak !